Hoe begin je een succesvolle blog: een beginnersgids
Geplaatst op 04-10-2022
Categorie: Computer en internet
Of je nu een professionele blogger bent of net begint, er zijn een aantal dingen die je moet weten over hoe je een succesvolle blog begint. Het is niet zo moeilijk als het lijkt, vooral als je de stappen in deze gids volgt.
Kies een niche
De eerste stap om een succesvolle blog te beginnen is het kiezen van je niche. Dit is waar je de meeste tijd en moeite aan zult besteden, dus het is belangrijk dat je zo veel mogelijk beperkt waarover je wilt schrijven. Denk bij het kiezen van een niche aan deze vragen:
- Ben je gepassioneerd over dit onderwerp?
- Kun je lang over dit onderwerp schrijven zonder je te vervelen of zonder dingen te zeggen?
- Zullen mensen geld betalen in ruil voor iets dat met dit onderwerp te maken heeft? Als ik bijvoorbeeld een blog voor online bedrijfsadvies wilde, dan kon ik adviesdiensten aanbieden (betaald) of een affiliate marketeer worden die producten promoot die verband houden met bedrijfsadvies (betaald). Of misschien was mijn doel niet geld verdienen met bloggen, maar gewoon schrijven over een onderwerp dat me interesseert en mijn gedachten met anderen delen. Met andere woorden, geld kunnen verdienen is niet altijd nodig wanneer we beslissen rond welke onderwerpen we onze blogs willen opzetten (veel bloggers schrijven gewoon omdat ze schrijven leuk vinden), maar het kan ons helpen om na maanden/jaren door te gaan wanneer alles moeilijker wordt dan verwacht :)
Kies een domeinnaam
Bij het kiezen van een domeinnaam moet je ervoor zorgen dat hij memorabel is, gemakkelijk te spellen en te typen, relevant voor je niche, niet te lang en beschikbaar. Dit zijn de belangrijkste factoren bij het kiezen van uw eigen URL.Als je een blog met online reviews wil heb je liever OnlineReviews.be dan webredactieblog.nl, natuurlijk.
Kies een webhost
Als u hebt besloten een blog te beginnen, is de eerste stap het kiezen van een webhost.
Een webhost is in feite de computer waarop uw website leeft en die verantwoordelijk is voor de opslag van al uw inhoud, afbeeldingen en bestanden. Hij levert ook de bandbreedte (de hoeveelheid ruimte voor gegevensoverdracht) die nodig is om de bezoekers van uw site te ondersteunen. De meeste blogs raden aan een betrouwbaar webhostingbedrijf te kiezen dat voldoende opslagruimte, bandbreedte en 24/7 klantenondersteuning biedt.
Bedenk een redactionele kalender.
Voordat u begint met het eigenlijke werk van het maken van inhoud en het plaatsen ervan op de site, moet u doelen stellen. Dit zal u helpen gemotiveerd en gefocust te blijven gedurende het hele proces.
Het belangrijkste is dat u precies bepaalt wat uw doel zal zijn en wat u realistisch gezien in zo'n kort tijdsbestek (bijvoorbeeld 3-6 maanden) kunt bereiken. Je doelen hoeven niet ambitieus te zijn, maar ze moeten wel realistisch zijn. Als een van uw fitnessdoelen bijvoorbeeld is om in 30 dagen 10 pond af te vallen, lijkt dat op het eerste gezicht een haalbaar doel, maar als u het opsplitst in dagelijkse stappen en gewoonten, wordt het duidelijk dat afvallen niet zo eenvoudig is als kijken naar een getal op een weegschaal of erop gaan staan!
Schrijf een aantal berichten.
Als je een nieuwe blog begint, is het eerste wat je moet doen schrijven. Schrijf over wat u interesseert, en schrijf zoveel mogelijk. Hoe consequenter uw schema, hoe gemakkelijker het voor mensen zal zijn om uw site te vinden en te volgen wat er in uw leven gebeurt. Als je maar eens in de twee weken post, dan zal het moeilijk zijn voor iemand die gewoon wat rondkijkt om te weten dat er andere berichten zijn als ze een of twee weken inhoud missen.
Je moet streven naar minstens 10 berichten voordat je naar de volgende stap gaat (marketing). Maar als het mogelijk is, schrijf er dan meer, zodat potentiële lezers een archief vol eerder gepubliceerde inhoud zien en geen reden hebben om niet elke paar dagen terug te komen!
Als je deze stappen volgt, kan ik bijna garanderen dat je blog een succes wordt. Het kan wat tijd kosten om van de grond te komen, maar als je volhoudt en die berichten bijhoudt, zullen er uiteindelijk mensen naar je website (of welk social media platform je ook kiest) komen. Dus waar wacht je nog op?